Gemileri Yakmak

shipBu deyim oldum olası bana hafif bir ürperti verir. Ama bugün, nereden geldiğini de öğrenince algı dünyamda bir köşe daha döndüğümü biliyorum artık.

Tarık Bin Ziyad, Cebeli Tarık’a adını veren zat. Endülüs’ü fetheden Emevi komutanı. Ordusuyla Cebeli Tarık’ı geçiyor ve İspanya’ya varır varmaz tüm gemilerini yaktırıyor ve şaşkın askerlerine diyor ki:

“Arkanızda düşman gibi deniz, önünüzde deniz gibi düşman. Nereye kaçacaksınız? Vallahi sizin için ancak sadakat ve sabır kalmıştır.”

Tüylerimin diken diken olmasının birkaç sebebi var. İlki, bu deyimi sabah sabah aklıma düşüren yoksunluk. Ben, diye düşünüyordum çünkü, hayatımda hiç gemileri yakmadım. Yakanlara özenmem, onları hayranlıkla izleyip iç geçirmem, kendimi zaman zaman korkaklık, zaman zaman da tutkusuzlukla itham edip kırbaçlamam bu yüzden. Ki ikisinden de muzdaribim. Bazen biri, bazen diğeri başını çıkarıyor. Ve düşünüyordum ki otuz altı yaşında, öğlene doğru uyandıktan sonra salondaki yumuşak kanepede dinlenirken; “Gemileri yakmalıyım belki de.” Ki gemiler öyle yakılmaz, güzelim.

Bir B planı yapmak, olasılıkları hesap edip titrek adımlarını ona göre atmak belki hayatta kalmak için gerekli bir yetenek. Ama bu yukarıdaki saptamamı dışlamıyor: çünkü cesaret ve tutku, uzun ömürlü ya da güvenli bir yaşamın gerekli öğeleri değiller, şüphesiz. Ama hayatın sonlu doğası bu denklemi öyle değiştiriyor ki; onu pamuklara sarıp korumak adına yaptığımız her şey, özünü kurutarak bedel ödettiriyor. Öz gittiğinde artık neyin hesabı yapılabilir?

Bu yeni aklıma düşmüş bir konu değil. Kendimi bildim bileli arada bir gelir, üstüme çöker. Bu seferki farklı diyecek ya da medet ummaya yeltenmeyecek kadar tanıyorum kendimi. Ama bu vesileyle tekrar tartacağım. Endülüs’ü fethetmek benim için bu kadar önemli mi? Peki ya canım? Kahramanım olsaydı, ilk soruya düşünmeden evet derdi misal.

Bu düşüncenin kafamda, beni değiştirebilecek kadar uzun kalması umuduyla…

One thought on “Gemileri Yakmak

Bir Cevap Yazın

